گز شناسی: درباره گز بیشتر بدانیم

گز چیست؟

گز شیرینی سنتی و اصیل ایرانی است که از عصر صفوی جزو اقلام صادراتی ایران نیز محسوب می شد. به باور بسیاری از متخصصان علوم غذایی گز شیرینی بسیار سالم و مقوی است زیرا در تهیه آن از هیچگونه مواد نگهدارنده استفاده نمی شود. هیچ آرد یا روغنی در ساخت آن به کار نمی رود و از همه مهمتر دارای مواد غذایی ارزشمندی مانند مغز خشکبار که حاول انواع اسیدهای آمینه هستند، سفیده تخم مرغ که پروتئین خالص است، عرقیجات گیاهی مانند گلاب و ... و انواع انگبین های طبیعی مانند ترنجبین، گزعلفی، گزانگبین و ... است. 

تاریخچه گز در سایت گز جامی منتشر شده و در یک ایفوگرافیک نمایش داده شده است. 

گز تنها شیرینی در دنیاست که به دلیل فرایند زمان بر تولید آن، فاقد هرگونه مواد نگهدارنده است. هیچگونه روغن، آرد یا نشاسته‌ای در ترکیبات آن نیست و نوع انگبینی آن نه تنها برای سلامت دندان زیان ندارد که برای تقویت لثه مفید است. 

 سفیده تخم مرغ که در ترکیبات گز وجود دارد، به نام آلبومین تخم مرغ هم شناخته می شود و یکی از با کیفیت ترین پروتینهای موجود است. گلاب طبع میانه دارد و در طب سنتی ایرانی دارای خواص فراوانی است که مهم ترین آن آرام بخش بودن آن است و برای مجاری هوایی و ریه ها نیز مفید است و خاصیت ضدعفونی کنندگی نیز دارد. سایر عرقیجات سنتی ایرانی نیز توسط بعضی از گزسازی ها استفاده می شوند. به عنوان نمونه ما در گز جامی از عرق بیدمشک و عرق نعنا استفاده می کنیم که هم آرامش بخش است و هم به بهبود گوارش کمک می کند. انگبین‌هایی که ما در گز جامی به گزها اضافه می‌کنیم باعث افزایش ارزش غذایی گز شده و حتی در تقویت لثه و سلامت دندان مفید است و می‌تواند جایگزینی مناسب برای تنقلات زیان‌آور باشد.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید